Ryanairs bidrag till modern kvinnosyn

Ryanairs bidrag till modern kvinnosyn

Redigerar just nu texter till internationella projektet Cause of Death: Woman. Genomgående handlar det om mäns våld mot kvinnor.  Kvinnor runt om i världen dödas, våldtas och misshandlas av samma skäl – makt och kontroll.
Tradition, kultur, religion, alkohol, svartsjuka, kärlek – är bara ursäkter.

Våldet är den yttersta konsekvensen av en unken kvinnosyn. Och att alla, även män, är förlorare på ett ojämställt samhälle. Därför vet jag först inte om jag ska ta pressmeddelandet om Ryanairs kalender 2012 på allvar. Är det sant? Känns det modernt och okej att kabinpersonalen (endast kvinnor förmodar jag) klär av sig för att samla in pengar till välgörenhet, eller är det ännu ett PR-trick? Men tyvärr är det sant. Tack för det bidraget till modern kvinnosyn.

Och att döma av omslaget (bilden ovan) bidrar Ryanair även till ett kroppsideal som skapar inte så lite skit bland såväl tonårsflickor som tonårspojkar. Det kallar jag dubbelmoral. (Hjälpa men också stjälpa.) Och är det inte liiite osmakligt att visa ett sådant skönhetsideal när pengarna går till barn med hudsjukdomar?

Jag har tidigare skrivit om att jag inte vill resa med Ryanair, eftersom de tar bort all resglädje (Läs mer här.) Nu har jag fått ännu ett argument för att välja andra flygbolag.

Pressmeddelandet:

Ryanairs kabinpersonal klär av sig för 2012 års kalender
– Organisationen DEBRA får upp till 100 000 euro som stöd till ”fjärilsbarnen”

Ryanair, världens favoritflygbolag, släpper idag 2012 års välgörenhetskalender som kommer att ge upp till 100 000 euro till DEBRA, en irländsk och spansk organisation som bistår människor som lider av hudsjukdomen Epidermolysis Bullosa (EB). DEBRA kan med stödet från kalendern bjuda in 50 familjer med barn som lider av EB till sin specialanpassade semesteranläggning i Spanien på en veckas behandling. EB gör huden extremt känslig och barn som lider av denna åkomma har fått benämningen ”fjärilsbarn” för att illustrera hur känslig huden är.

2012 års välgörenhetskalender med Ryanairs kabinpersonal förväntas dra in 100 000 euro. Den totala vinsten sedan den första kalendern lanserades 2008 uppgår nu till 500 000 euro.

Årets upplaga kommer att säljas i 10 000 exemplar för endast 10 euro styck. Kalendern kan köpas ombord på Ryanairs flygningar och via www.ryanair.com samt direkt hos DEBRA:s försäljningsställen på Irland och i Spanien.

Ryanairs besättning valde DEBRA bland de över 400 välgörenhetsorganisationer från hela Europa som ansökt om samarbete med Ryanair.

– Ryanairs kabinpersonal är glada över att ännu en gång kunna bidra till välgörenhet, säger Stephen McNamara, kommunikationschef på Ryanair. Vi hoppas att de 100 000 euro som 2012 års kalender förväntas dra in kommer att låta DEBRA bjuda in 50 familjer och deras barn som lider av denna hudsjukdom till en oförglömlig vecka i Spanien där de också kan få vård av DEBRA:s specialistteam.

– Vi är glada att Ryanairs kabinpersonal valde att samarbeta med oss, säger Jimmy Fearon, vd på DEBRA. Vi vill å våra volontärers vägnar tacka alla på Ryanair och alla dem som hjälper till att göra livet för dessa vackra barn lite lättare. Donationen från 2012 år kalender ger oss möjlighet att ge 50 familjer möjlighet till en veckas vård och semester tillsammans.