30 jun 2010 Därför dör Hultsfredsfestivalen
Jag har aldrig varit på Hultsfredsfestivalen. Jag kan inte uttala mig om den. Tyvärr. Mina festivalerfarenheter handlar mer om Way Out West, Roskilde, Stockholm Jazz och Chicago Blues Festival.
Mina erfarenheter säger att festivaler numera når en helt annan publik. Den är äldre. Därmed mer kräsen men också mer pengastark. Kanske har inte Hultsfred lyckats möta detta, uppenbarligen har de misslyckast med sin affär då de nu ställt in. En festival kan inte vara något annat än en affär om den ska kunna genomföras. Vare sig sålda biljetter, sponsorer eller en stark kommun står bakom och avgör kassan.
Man måste lyckas med sin idé, marknadsföring och leverans. I mitt tycke står Way Out West i Göteborg som förebild för nutidens festivaler. Mixen betyder allt: bra band (aktuella, nykomlingar och gamlingar), bra ljud, vackert (läs bra festivalområde), alla ser, bra information, hygglig mat. Att stämningen är bra (vänlig och säker) är kanske det som till slut avgör. Den kommer inte av sig själv, den bidrar varenda volontär med, varenda vakt, biljettförsäljare och musiker. Bara en sådan sak som att budskapet ”Ha roligt och var rädda om varandra” hela tiden syns på stora bildskärmar.
På Way Out West syns den moderna festivalpubliken. Vi är inte (bara) fulla tjugoåringar, utan musikintresserade människor från tonår till rollator.
I Chicago är bluesfestivalen gratis. Men gissa vad den gör för staden.