Jetlag – så funkar det (inte)

Jetlag – så funkar det (inte)

Publicerad

Nio timmars tidsskillnad är mycket. Jag vaknar klockan 4 på morgonen och är så hungrig att jag längtar efter pomfritt. Är trött så jag känner mig sjuk klockan 8 på kvällen. Illamående och yr under dagen, äckelmagad inför mat. Hjärnan trögtänkt. Ibland sluddrar jag, det kallar vi i familjen för jetlag-ljug.

Så kan det vara allra mest under den mörka årstiden, på sommaren går det något lättare. För en del känns jetlagen inte så kraftigt (eller så vågar de inte erkänna).

Det finns trix som gör att man lite lättare kommer över denna tidssjuka:

– Om du landat tidigt på morgonen, sov 3-4 timmar, försök sedan vara ute så mycket som möjligt.
– Promenader brukar lätta på sömnsjukan.
– Ät ofta men lite och drick mycket vatten.
– Försök håll dig vaken till efter 21.
– Om du vaknar extremt tidigt, ligg ändå kvar i sängen så kroppen får vila, tills det är någorlunda okej att stiga upp (jag vakande 4, men steg upp 5.30)

En tumregel är att det tar ett dygn för varje timme tidsskillnad att komma i fas. Till min omgivning: Jag är åter i fullt bruk tisdagen den 15 januari.

Tags: