14 feb 2010 Ikeas hårda skola
Vi köpte garderober. Hittade en hel rad, fick hjälp av Ikea-kille vilka delar vi skulle plocka ut i vilka fack. Två av garderoberna skulle hämtas i varuutlämningen.
Sagt och gjort.
217 kilo vägde hela kalaset och var 242 cm långt.
Vi beställde hemtransport av två skäl:
1. Gick inte att få in i bilen.
2. Tungt att bära.
Mitt i middagen ringer Ikea.
– Ni kan komma ner, vi är här nu.
– Jamen det är bara att komma upp, vi är hemma.
– Ni måste bära själva.
Lärdom: Hemtransport inkluderar inte bärhjälp.
Sen skulle vi sätta ihop våra garderober.
Men vi hade fått fel. De garderobsstommar vi hämtade ut på varuutlämningen var inte i rätt storlek. Ikea-killen hade beställt fel.
Jag ringde Ikea.
– Det är ert ansvar att kolla vad ni hämtar ut, sa hon på reklamationen. Med tillägget: Om du vill ta diskussionen med killen som skrev ut fel garderober är det upp till dig.
Nu måste vi:
1. Beställa ny transport tillbaka till Ikea (utan bärhjälp), och lämna tillbaka de felaktiga garderoberna.
2. Köpa nya garderober, och beställa hemtransport (utan bärhjälp).
Lärdom: Lita inte på att personalen vet vad det gör.